kredyty bez bik

ROZDZIAŁ 7 Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły

ROZDZIAŁ 7

Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły

§ 59

  1. W liceum zatrudnieni są:
  • nauczyciele;
  • pedagog szkolny;
  • pracownicy administracji;
  • pracownicy obsługi.
  1. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

§ 60

  1. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz są odpowiedzialni za jakość, wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.
  2. Zadania i obowiązki nauczycieli:
    • właściwa realizacja procesu dydaktycznego oraz realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    • rzetelne i systematyczne prowadzenie zapisów w dzienniku elektronicznym – ocen, frekwencji, kart i programów wycieczek, zebrań z rodzicami, wpisu uwag w postaci punktów oraz prowadzenie arkuszy;
    • życzliwe, podmiotowe traktowania uczniów, w tym:
      1. udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce, we współpracy z pedagogiem szkolnym i rodzicami ucznia,
      2. rozwijanie zainteresowań uczniów, np. poprzez prowadzenie dodatkowych zajęć, wycieczek przedmiotowych, konkursów itp.;
    • bezstronne i sprawiedliwe ocenianie, z udzielaniem informacji zwrotnej uczniom na temat ich stanu wiedzy oraz wykorzystaniem różnorodnych technik, osiągnięć uczniów według zasad i kryteriów określonych w zasadach wewnątrzszkolnego oceniania;
    • wpisanie do dziennika elektronicznego ocen śródrocznych i rocznych na dwa dni robocze poprzedzające dzień klasyfikacji śródrocznej lub rocznej;
    • przekazanie informacji uczniom i ich rodzicom o przewidywanych ocenach rocznych na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej;
    • dbanie o porządek w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, o pomoce naukowe, inny sprzęt oraz wystrój szkoły i jej otoczenia;
    • wykonywanie poleceń służbowych i realizowanie zarządzeń dyrektora szkoły, wydawanych w ramach jego kompetencji;
    • znajomość programu nauczania, podstawy programowej i wymagań, będących podstawą przeprowadzania egzaminów;
    • bieżące i rzetelne wypełnianie dokumentacji szkolnej;
    • korzystanie z szerokiego zakresu metod nauczania i uczenia się;
    • korzystanie z wielu pomocy dydaktycznych i zgłaszanie potrzeb w tym zakresie oraz opracowywanie materiałów dydaktycznych dla uczniów;
    • diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów;
    • motywowanie uczniów;
    • szukanie informacji zwrotnej u uczniów, ich rodziców i współpracowników oraz informowanie uczniów i ich rodziców o wynikach w nauce;
    • modyfikowanie strategii nauczania w świetle otrzymanej informacji zwrotnej;
    • doskonalenie swoich kompetencji dydaktycznych oraz wychowawczych (np. samodoskonalenie, udział w warsztatach, wykładach, seminariach);
    • znajomość przepisów i procedur prawa oświatowego, w tym przepisów wewnątrzszkolnych;
    • czynny udział w pracach rady pedagogicznej, komisji i zespołów, do których zostali powołani;
    • przeprowadzanie egzaminów i klasyfikacji uczniów;
    • odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
    • wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów;
    • przyjęcie funkcji opiekuna stażu;
    • przestrzeganie dyscypliny pracy;
    • ponoszenie odpowiedzialności cywilnej lub karnej oraz służbowej przed władzami szkoły za:
      1. tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru i zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć szkolnych, pozaszkolnych i dyżurów,
      2. zniszczenie lub stratę majątku albo wyposażenia szkoły wynikające z braku nadzoru i zabezpieczenia.

§ 61

  1. Nauczyciele mają prawo do:
  • poszanowania godności osobistej i godności zawodu;
  • zgłaszania dyrektorowi potrzeb w zakresie materiałów i środków dydaktycznych niezbędnych do wykonywania pracy;
  • wyrażania opinii we wszystkich sprawach szkoły;
  • zgłaszania pod adresem rady pedagogicznej i dyrektora postulatów związanych z pracą liceum;
  • wnoszenia propozycji do tematyki i porządku obrad rady pedagogicznej i zespołu wychowawców;
  • proponowania innowacji pedagogicznych oraz ich wdrażania i realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • opracowywania autorskich programów kształcenia zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • swobodnego doboru treści nauczania wykraczających poza program nauczania, z uwzględnieniem celów i zadań liceum oraz potrzeb uczniów;
  • wyboru podręczników i materiałów dydaktycznych spośród dopuszczonych do użytku szkolnego;
  • organizowania wyjść i wycieczek przedmiotowych, a także podejmowania innych przedsięwzięć edukacyjnych służących jak najwyższym efektom kształcenia i wychowania;
  • korzystania z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych;
  • realizowania zajęć w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach nawiązanego stosunku pracy (bez konieczności stosowania procedury zamówień publicznych).

§ 62

  1. Nauczyciele należą do zespołów przedmiotowych, składających się z nauczycieli przedmiotów pokrewnych:
  • zespół przedmiotów humanistycznych;
  • zespół przedmiotów matematyczno-przyrodniczych;
  • zespół języków obcych;
  • zespół wychowawczy.
  1. Pracą zespołów kierują przewodniczący powołani przez dyrektora szkoły.
  2. Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
  • zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia realizacji programów nauczania i wyboru podręczników;
  • organizowanie sesji popularnonaukowych dla zainteresowanych uczniów;
  • organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
  • współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia;
  • wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania;
  • organizowanie konkursów ogólnoszkolnych oraz szkolnego etapu konkursów i olimpiad przedmiotowych;
  • organizowanie współpracy z wyższymi uczelniami i instytucjami pozaszkolnymi.
  1. W szkole tworzy się zespół wychowawczy, w skład którego wchodzą:
  • nauczyciele-wychowawcy;
  • pedagog szkolny;
  • wicedyrektor szkoły.
  1. Główne zadania zespołu wychowawczego to:
  • podejmowanie działań wychowawczych zmierzających do rozwoju osobowości wychowanków;
  • planowanie zadań wychowawczych i sposobów ich realizacji w każdym roku szkolnym;
  • ocenianie efektów działań wychowawczych;
  • wspieranie samorządnych działań zespołów uczniowskich;
  • współdziałanie z radą rodziców w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych.
  1. W szkole działają ponadto powołane przez dyrektora zespoły zadaniowe.

 § 63

  1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora na podstawie odpowiednich przepisów w tym zakresie. Wicedyrektor w szczególności:
  • wykonuje obowiązki dyrektora szkoły, w przypadku jego nieobecności;
  • przygotowuje projekty dokumentów organizacyjnych (planu pracy szkoły, harmonogramu i zakresu dyżurów pełnionych przez nauczycieli, kalendarza szkolnego);
  • organizuje i koordynuje bieżący tok działalności pedagogicznej wychowawców klas, ich zespołu, zespołów przedmiotowych i biblioteki;
  • utrzymuje kontakty, z ramienia dyrektora szkoły, z rodzicami uczniów, odpowiada za ich postulaty, wnioski i załatwia je w zakresie powierzonym mu przez dyrektora;
  • współdecyduje w sprawach bieżących procesu pedagogicznego oraz w kwestiach wychowawczo-opiekuńczych;
  • w ramach delegacji dyrektora jest przełożonym służbowym innych (pozostałych) pracowników szkoły, pełni nadzór pedagogiczny,
  • kontroluje na bieżąco dokumentację przebiegu nauczania tj. dziennik elektroniczny, a w nim, arkusze ocen, oraz dokumentację innych spraw dydaktycznych oraz opiekuńczo-wychowawczych, prawidłowość i systematyczność zapisów.
  1. Wicedyrektor używa pieczątki osobistej, podpisuje pisma, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji oraz te, które zostaną mu powierzone doraźnie przez dyrektora szkoły.
  2. Wicedyrektor odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną i organem prowadzącym szkołę za prawidłowość i skuteczność wykonywania powierzonych mu obowiązków.

§ 64

  1. W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny na podstawie odpowiednich przepisów w tym zakresie. Do zakresu jego działań należy:
  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów;
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym
    i pozaszkolnym uczniów;
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9) ścisła współpraca z dyrekcją szkoły i nauczycielami w zakresie organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w szkole.

§ 65

  1. Dla zapewnienia sprawnej działalności opiekuńczo-wychowawczej dyrektor wyznacza nauczycieli wychowawców oddziałów.
  2. Prowadzenie oddziału przez wychowawcę powinno objąć cały cykl kształcenia.
  3. Zmiana wychowawcy może nastąpić:
  • w przypadku długotrwałej nieobecności nauczyciela uniemożliwiającej pełnienie obowiązków wychowawcy, (o ile nie jest zasadne powierzenie czasowego pełnienia obowiązków wychowawcy innemu nauczycielowi);
  • na uzasadnioną prośbę nauczyciela wychowawcy;
  • na uzasadniony wniosek uczniów lub ich rodziców.

§ 66

  1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, w szczególności poprzez:
  • tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, proces uczenia się oraz przygotowania do życia w społeczeństwie;
  • inspirowanie i wspomaganie działań zespołu uczniowskiego;
  • pełnienie roli mediatora w rozstrzyganiu kwestii spornych, rozwiązywanie konfliktów.
    1. W wykonywaniu tych zadań wychowawca współdziała z innymi osobami odpowiedzialnymi za rozwój i wychowanie uczniów: rodzicami, dyrekcją szkoły, nauczycielami, pedagogiem szkolnym oraz innymi specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów. W procesie wychowania współdziałają wszyscy pracownicy szkoły.

§ 67

  1. Do obowiązków wychowawcy należy:
    • troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i ich wyniki w nauce, a w szczególności:
  2. czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w szkole,
  3. interesowanie się postępami uczniów,
  4. dbałość o regularne uczęszczanie uczniów na zajęcia, usprawiedliwianie nieobecności uczniów i monitorowanie absencji,
  5. organizowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce oraz uczniom uzdolnionym w rozwijaniu ich talentów i zdolności.
  • konsekwentna realizacja celów i zadań ujętych w programie wychowawczo- profilaktycznym liceum i ustalonych na jego podstawie głównych zadań wychowawczych szkoły w danym roku szkolnym oraz realizacja opartych na nim klasowych programów wychowawczych;
  • kształtowanie samodzielnych działań uczniowskich oraz zespołu klasowego;
  • utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami, organizowanie spotkań i innych form współdziałania z rodzicami;
  • rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i wychowawczych uczniów i inicjowanie działań w celu ich zaspokojenia;
  • wykorzystywanie godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów, według klasowego programu wychowawczego i zgodnie z planem pracy oraz programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły;
  • wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących oddziału, a w szczególności:
  1. prowadzenie dziennika elektronicznego i arkuszy ocen,
  2. przygotowywanie i drukowanie świadectw szkolnych,
  3. sporządzanie zestawień statystycznych dotyczących oddziału, sprawozdań i innej dokumentacji pedagogicznej na podstawie zapisów w dzienniku elektronicznym,
  4. wykonywanie innych czynności administracyjnych związanych z opieką nad oddziałem.
  • ustalanie oceny zachowania zgodnie z punktowym systemem oceniania;
  • dbanie o systematyczne wypełnianie dziennika elektronicznego przez nauczycieli uczących w klasie;
  • systematyczne monitorowanie frekwencji w dzienniku elektronicznym.

§ 68

Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości oraz zapewnienie warunków bezpieczeństwa. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor.